Την έκθεση έργων του διακεκριμένου ζωγράφου της περιόδου του Μεσοπολέμου, Μιχάλη Οικονόμου, που παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, εγκαινίασε την Πέμπτη το βράδυ ο Πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Η έκθεση περιλαμβάνει 116 πίνακες του σπουδαίου, αν και παραγνωρισμένου στην εποχή του, καλλιτέχνη και συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. και Μ. Θεοχαράκη και την Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ του Μετσόβου στην οποία είχε προηγηθεί επίσης έκθεση των έργων του Μ. Οικονόμου.
Πρόκειται για έργα του Μιχάλη Οικονόμου, που γεννήθηκε το 1884 στον Πειραιά και πέθανε στο Δρομοκαΐτειο το 1933, στα 49 του χρόνια, και συνθέτουν την έκθεση που έγινε με επιμέλεια της δρ Αφροδίτης Κούρια.
Πρόκειται για ευφάνταστα έργα, τα οποία αντανακλούν άμεσα τη βαθιά επιθυμία του ίδιου του ζωγράφου, ο οποίος τόνιζε: «Θέλω να δώσω αίσθημα, όσο μπορώ περισσότερο αίσθημα…». Έτσι, μέσα από τους πίνακες του, όπως Το κόκκινο βουνό, Η Ακρόπολη, Ξωκκλήσι με πέντε κυπαρίσσια, Ψαρόσπιτο, Ύδρα, αλλά και Το σπίτι που ονειρεύεται, Martigues, Σπίτι με κόκκινη τέντα, Μετά τη βροχή, αναδύονται έντονες αισθήσεις.
Όπως έχει επισημάνει η πρόεδρος του Ιδρύματος Ε. Αβέρωφ –Τοσίτσα και συγγραφέας, Τατιάνα Αβέρωφ- Ιωάννου: «Τα έργα του ασκούν μια ασυνήθιστη μαγεία που καθηλώνει συχνά τον θεατή, όπως παρατηρούμε επανειλημμένα στην Πινακοθήκη στο Μέτσοβο. Ο Οικονόμου είναι ένας ζωγράφος που αγαπιέται από μικρούς και μεγάλους, από καλλιτέχνες, ειδικούς ή απλούς εκδρομείς. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο πίνακάς του Το σπίτι που ονειρεύεται υπήρξε μια από τις ξεχωριστές αγάπες του Ευάγγελου Αβέρωφ. Θυμάμαι, πριν από πολλά χρόνια, το έργο ακουμπισμένο σε μια καρέκλα στην τραπεζαρία του σπιτιού μας, όπως ο πατέρας μου συνήθιζε προκειμένου να πάρει την τελική του απόφαση για το αν θα συμπεριλάμβανε κάποιο έργο στη συλλογή που προόριζε για το Μέτσοβο. Έτσι, για δύο τρεις μέρες, απολαμβάναμε όλοι μαζί το υποψήφιο έργο, καθώς τρώγαμε και λέγαμε ο καθένας τη γνώμη του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση καταλαβαίναμε βέβαια πως διόλου δε θα μετρούσε η γνώμη μας, αφού η απόφαση του ήταν ήδη ειλημμένη. ‘‘Μα δείτε πως θολώνουν τα χρώματα, πώς στρογγυλεύουν οι γωνίες’’, θαύμαζε, ‘‘δείτε το καθρέφτισμα στο νερό, μα είναι ένα σπίτι που ονειρεύεται!’’. Έτσι ο πίνακας απέκτησε το όνομά του και η Πινακοθήκη μας ένα ακόμα εμβληματικό έργο».
Η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ. Αφροδίτη Κούρια αναφέρει: «Τα θέματα του Οικονόμου είναι απλά, πάντοτε παρμένα από τη φύση. Σπίτια δίπλα στο νερό, ξωκλήσια, παλιά γεφύρια και μύλοι, δρόμοι με καμάρες, γέρικες ελιές, κυπαρίσσια, θάλασσες, βάρκες. Τα κτίσματα όπως τα δέντρα, στέρεα πλασμένα και χωροθετημένα, μαρτυρούν σε πολλούς πίνακες πως ο ζωγράφος διαθέτει γερή αίσθηση της φόρμας, μια γλυπτική αντίληψη – μπορεί να πει κανείς – για τον όγκο και τη φόρμα μέσα στον χώρο. Η σαφήνεια στην οργάνωση των όγκων, των επιπέδων καθώς και στην άρθρωση του χώρου αποτελεί συστατικό γνώρισμα των περισσότερων έργων της πρώτης περιόδου του καλλιτέχνη».
Ο Κ. Τασούλας
Χαιρετίζοντας τα εγκαίνια, ο Πρόεδρος της Βουλής, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Είμαστε εδώ σήμερα για να αδυνατίσουμε μέσα μας τα πεζά της καθημερινότητάς μας, για να φύγουμε προς το όνειρο και για να πάρουμε ανάσα. Κι αυτό οφείλεται στο ότι ένας σπουδαίος πολιτικός, ο Ευάγγελος Αβέρωφ, έκανε πράξη ένα σχέδιο…: ανέπλασε τον τόπο του υποδειγματικά. Και σ’ αυτή την ανάπλαση περιέλαβε τον πολιτισμό ως σημαιοφόρο. Κι ένας σπουδαίος επιχειρηματίας, μια οικογένεια φιλότεχνη, ο Βασίλης Θεοχαράκης και η οικογένειά του, έφτιαξαν εδώ, σ’ αυτό το περικαλλές κτήριο, το άλλοτε Μέγαρο Ρέντη, σ’ αυτό το διατηρητέο μνημείο της μεσοπολεμικής αρχιτεκτονικής, ένα πνεύμονα πολιτισμού, σύγχρονου πολιτισμού. Γιατί και οι δύο τους, και ο Αβέρωφ και ο Θεοχαράκης, είχαν στόχο να δείξουν στους επισκέπτες των μουσείων τους, των χώρων πολιτισμού που φτιάξαν, ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο να την καμαρώνεις “επί πατραγαθία” αλλά πρέπει να την καμαρώνεις και για τα επιτεύγματα του σύγχρονου πολιτισμού της».
Και υπογραμμίζοντας την αποστολή των πολιτικών, αποστολή διαχρονικού έργου προς την πατρίδα, την κοινωνία και τον πολιτισμό, σημείωσε:
«Μην ακούτε αυτά που λένε για τα οράματα. Δεν χρειαζόμαστε τόσο τα οράματα στην πολιτική – χρειαζόμαστε σχέδιο. Οι πολιτικοί πρέπει να έχουν σχέδιο και να το υλοποιούν. Και μέσα απ’ αυτό το σχέδιο, να προβάλλουν τα οράματα των καλλιτεχνών, των ανθρώπων της τέχνης».
Στα εγκαίνια της έκθεσης παρέστησαν επίσης και μίλησαν γι’ αυτήν η Πρόεδρος του Ιδρύματος Ε. Αβέρωφ-Τοσίτσα, Τατιάνα Αβέρωφ-Ιωάννου, η Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. και Μ. Θεοχαράκη, Μαρίνα Θεοχαράκη, και η Επιμελήτρια της έκθεσης Αφροδίτη Κούρια.
Η έκθεση θα διαρκέσει ως 12 Μαΐου.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή 10:00-18:00, Πέμπτη 10:00-20:00.
Related Posts
-
31 Οκτωβρίου 2024 -
30 Οκτωβρίου 2024 Παρουσιάστηκε το βιβλίο του Γ. Σούρλα για το Μνημείο Πεσόντων
-
17 Οκτωβρίου 2024 Μία στέγη για το Μουσείο Ελληνικής Γελοιογραφίας
-
12 Οκτωβρίου 2024 Η Έκθεση Platforms Project στο Καπνεργοστάσιο
-
12 Απριλίου 2024 Ένα ντοκιμαντέρ για το «Πορτρέτο» του Ευάγγελου Αβέρωφ – Τοσίτσα
-
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.631)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(504)
- Ελλάδα(127)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.198)
- Εκδηλώσεις(1.573)
- Ήπειρος(1.962)
- Αθλητικά(2.934)
Αρθρογραφία
Είσοδος