Ενώ συνεχίζονται οι εργασίες απομάκρυνσης των φερτών υλικών από τη μεγάλη κατολίσθηση στον άξονα σύνδεσης της Ιόνιας οδού με τα Κατσανοχώρια, πάνω ακριβώς από τα Πηγάδια, τα ερωτήματα για τα αίτια του φαινομένου όπως και για μία σειρά ενεργειών ή και ενδεχόμενων παραλείψεων πληθαίνουν.
Μένουν όμως, αναπάντητα τα περισσότερα εξ αυτών, τουλάχιστον προς το παρόν, καθώς μόλις στη χθεσινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής η Περιφέρεια διά του κ. Καχριμάνη, τοποθετήθηκε, ενημερώνοντας τα μέλη της για το φαινόμενο και την εξέλιξή του.
Η ολίσθηση του εδάφους, όπως εξήγησε ο περιφερειάρχης, έγινε σε περιοχή που γειτνιάζει με το τμήμα στο οποίο είχε προκληθεί κατολίσθηση προ ολίγων χρόνων (μετά από σεισμική δόνηση) και η οποία είχε αποκατασταθεί κατά τη διάρκεια κατασκευής του δρόμου Τέροβο – Πηγάδια.
Η αποκοπή του εδάφους ξεκίνησε σε ύψος περίπου 300 μέτρων από το οδόστρωμα, χωρίς ακόμη να μπορεί να γίνει ακριβής αξιολόγηση του φαινομένου.
Ήδη από την Τρίτη εργάζονται εντατικά, μηχανήματα για την απομάκρυνση των υλικών που έχουν συσσωρευθεί επί του οδοστρώματος, το οποίο σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση – και εκτός από ένα τμήμα βραχοπαγίδας – δεν έχει υποστεί ζημιές. Όσον αφορά την απομάκρυνση του υλικού της κατολίσθησης, αυτή γίνεται σύμφωνα με την ισχύουσα Α.Ε.Π.Ο.
Μεταξύ των πολλών ερωτημάτων που έχουν διατυπωθεί το τελευταίο διάστημα είναι και αυτό που έχει να κάνει με την επιβεβαίωση όπως προκύπτει μέσα από τον τηλεοπτικό φακό του ITV και των φωτογραφιών από το σημείο της κατολίσθησης. Στο χθεσινό δελτίο ειδήσεων του ITV προβλήθηκαν πλάνα από τις 7 Νοεμβρίου στα οποία διακρίνεται ξεκάθαρα το σημείο στο οποίο έγινε η κατολίσθηση της Τρίτης. Πρόκειται για ένα σημείο πάνω ακριβώς από τον οικισμό στα Πηγάδια στο οποίο φαίνεται ξεκάθαρα ότι έχουν γίνει εκτεταμένες εργασίες αποψίλωσης και εξυγίανσης του πρανούς, προφανώς για την αποφυγή κατολισθητικών φαινομένων.
Στην πράξη όμως, αποδείχθηκε ότι ούτε οι συγκεκριμένες εργασίες ήταν αρκετές για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο, το οποίο εκδηλώθηκε στο ίδιο ακριβώς σημείο με μία μικρή επέκταση προς την ανατολική πλευρά παρασύροντας και μία ακόμη έκταση στο πρανές, πλάτους περίπου 30-40 μέτρων.
Πρόκειται για το σημείο που η ανάδοχος εταιρεία είχε εντοπίσει ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα και για να προβεί σε εργασίες που θα απέτρεπαν ένα τέτοιο φαινόμενο είχε ζητήσει την αναμόρφωση του προϋπολογισμού του έργου.
Πράγματι, η Περιφέρεια Ηπείρου αποδέχθηκε το αίτημα των τροποποιήσεων του προϋπολογισμού, όχι στο ύψος των χρημάτων που ζητούσε η εταιρεία. Τον Απρίλιο του 2022 η τροποποίηση της σύμβασης με ποσό 310.00 ευρώ αφορούσε στη «βελτίωση και ενίσχυση της ευστάθειας των πρανών έναντι δυνητικών αστοχιών κατολισθητικών φαινομένων ώστε να αποφευχθούν οι κίνδυνο αστοχιών κατά τη φάση λειτουργίας του έργου», ενώ τον Μάρτιο του 2023 και ενώ είχε ήδη δοθεί παράταση για την ολοκλήρωση του έργου, η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου ενέκρινε τον 6ο Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών με μία επιπλέον δαπάνη ύψους 725.000 ευρώ. Τα χρήματα αυτά προορίζονταν για την αποκατάσταση κατολίσθησης σε τμήμα της κύριας οδού.
Ζητούνται απαντήσεις
Σε όλα τα ερωτήματα που έχουν προκύψει από την πρώτη στιγμή και τα οποία θα πρέπει κάποια στιγμή να απαντηθούν με επιστημονική επάρκεια και όχι με πολιτικό τρόπο, θα πρέπει να προστεθούν και άλλα που σχετίζονται με το αν οι εργασίες που έγιναν στο σημείο της κατολίσθησης που προφανώς είχε επισημανθεί ως επικίνδυνο, εκτελέστηκαν όπως έπρεπε για να αντιμετωπιστεί προληπτικά το φαινόμενο της κατολίσθησης.
Ενόψει της πιθανής επαναλειτουργίας του οδικού άξονα τις επόμενες ημέρες – αν αυτό κριθεί τεχνικά ασφαλές – είναι κρίσιμο να υπάρξει μία εμπεριστατωμένη γεωλογική μελέτη και εκτίμηση κινδύνου και για την ασφαλή διέλευση οχημάτων από το σημείο, όπως όμως και για το εάν και κατά πόσον κινδυνεύει ο οικισμός Πηγάδια με τα πρώτα σπίτια να βρίσκονται λίγες δεκάδες μέτρα κάτω από το σημείο της κατολίσθησης.
Επίσης θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο που και με ποια απόφαση μεταφέρονται τα αδρανή υλικά, τα οποία αποτιμώνται σε αξία εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για όποιον τα αξιοποιήσει.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Related Posts
-
9 Οκτωβρίου 2024 -
7 Σεπτεμβρίου 2024 Από την αρχαία Νικόπολη στον δρόμο Τέροβο-Πηγάδια
-
9 Αυγούστου 2024 Επί τάπητος ο σχεδιασμός για τα Ιαματικά της Κόνιτσας
-
15 Ιουνίου 2024 «Το μπάσκετ είναι στο αίμα μας»
-
14 Ιουνίου 2024 Αντιδρούν οδηγοί και επιχειρήσεις στην απαγόρευση κυκλοφορίας
-
6 Ιουνίου 2024 Προσωρινές λύσεις για τη βατότητα προς το Δίστρατο
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.614)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(504)
- Ελλάδα(127)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.194)
- Εκδηλώσεις(1.571)
- Ήπειρος(1.962)
- Αθλητικά(2.932)
Αρθρογραφία
Είσοδος