Με ταχύτατους ρυθμούς και την προοπτική να μετατραπεί σε έναν πραγματικό εφιάλτη για τις οικογένειες εξελίσσεται και στην Ελλάδα το φαινόμενο της υπερέκθεσης των παιδιών στο Διαδίκτυο και στους κινδύνους που το περικλείουν.
Ο εορτασμός της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου αποτέλεσε μία καλή ευκαιρία για τους επιστήμονες που παρακολουθούν το φαινόμενο και στην Ελλάδα να αναφερθούν στα αποτελέσματα ερευνών και μελετών που δεν είναι και τα πλέον ενθαρρυντικά κυρίως για τις επιδράσεις στην ψυχική ζωή των παιδιών.
Μία από τις έρευνες που ολοκληρώθηκε πριν από πέντε μήνες στην Ελλάδα αναδεικνύει το ότι τα παιδιά ηλικίας 11-15 ετών σε ποσοστό 90% βρίσκονται δύο ώρες περίπου καθημερινά μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, ενώ ένα ποσοστό παιδιών της τάξης του 55% εκτίθεται καθημερινά για περισσότερο από πέντε ώρες!
Όπως ανέφερε ο επιστημονικά υπεύθυνος του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων ΣΧΕΔΙΑ Βασίλης Κούτρας το πλέον ανησυχητικό είναι, ότι οι γονείς έχουν υποτιμήσει τον κίνδυνο της εξάρτησης των παιδιών τους από το διαδίκτυο. Τα στοιχεία όμως δείχνουν ότι στην Ελλάδα ένα ποσοστό 14,1% των παιδιών ηλικίας 15 ετών εμφανίζει συμπτώματα εξάρτησης με τα αγόρια να ασχολούνται κυρίως με ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα κορίτσια με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Ελάχιστοι γονείς απευθύνονται σε εμάς για να ζητήσουν ενημέρωση ή βοήθεια και αυτό από μόνο του είναι ένα θέμα καθώς φαίνεται,, ότι ή δεν έχουν καταλάβει τον κίνδυνο ή τον υποτιμούν. Μία ακόμη παράμετρος είναι και η ενασχόληση των παιδιών με τον ηλεκτρονικό τζόγο αφού ποσοστό 40% των εφήβων παραδέχεται ότι έχει παίξει τουλάχιστον μία φορά τυχερά παιχνίδια στο διαδίκτυο», τόνισε ο κ. Κούτρας.
Τα όρια και το μέτρο
Κληθείς να τοποθετηθεί επί των δυνατοτήτων ή των στρατηγικών που πρέπει να ακολουθούν οι γονείς για να αποφύγουν τα φαινόμενα αυτά ο κ. Κούτρας έκανε λόγο για τα όρια της ελευθερίας των κινήσεων που έχουν τα παιδιά και το μέτρο που πρέπει να υπάρχει σε όλα.
«Τα παιδιά μιμούνται και ακολουθούν συμπεριφορές που βλέπουν στο οικογενειακό περιβάλλον. Εάν ένας γονέας είναι κολλημένος με τις ώρες στον υπολογιστή, αυτό θα κάνει και το παιδί όταν του δοθεί η ευκαιρία. Το σημαντικό όμως είναι, ότι η υπερέκθεση στην οθόνη αφαιρεί χρόνο από άλλες δραστηριότητες και εκεί αρχίσουν να δημιουργούνται οι εξαρτήσεις. Μία σοφή στρατηγική είναι να δίνουν οι γονείς στα παιδιά την ελευθερία των κινήσεων, να διατηρούν όμως το δικαίωμα να βλέπουν και να ξέρουν κάθε στιγμή πως διαχειρίζονται την ελευθερία τους αυτή», σημείωσε ο κ. Κούτρας.
Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς
Με αφορμή τον εορτασμό για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων πραγματοποίησε σεμινάριο ενημέρωσης για τους καθηγητές Πληροφορικής, με ομιλητές τον κ. Κούτρα και την κα Κομνηνού από τη ΣΧΕΔΙΑ. Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε ο διευθυντής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ιωαννίνων Μιχ. Ράπτης.
Και κάποια θετικά νέα
Η ενημερωτική εκστρατεία στο μεταξύ με τίτλο Kids@safety, Internet, κινητό και παιδί, παρουσιάζει κάποια θετικά σημάδια για τη στάση των γονέων απέναντι στο φαινόμενο της υπερέκθεσης των παιδιών στον υπολογιστή. Με βάση τις έρευνες φαίνεται, ότι το 74% των γονιών έχουν επιλέξει ο υπολογιστής του παιδιού τους να βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο, ώστε ο γονικός έλεγχος να είναι ευκολότερος.
Το 69% των παιδιών μπαίνουν καθημερινά στο Ιντερνέτ με σκοπό να ψυχαγωγηθούν, ενώ η ενασχόλησή τους με το διαδίκτυο κατά μέσο όρο ανέρχεται σε δύο ώρες.
Μεγάλο είναι το ποσοστό (23%) των παιδιών που περνούν 2 -3 ώρες τη μέρα στο Ίντερνετ, στοιχείο που δείχνει ότι το διαδίκτυο σχεδόν μονοπωλεί τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών.
Το συμπέρασμα αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το 36% των παιδιών μπαίνουν στο Ίντερνετ για να παίξουν παιχνίδια και να δουν μουσικά βίντεο και ταινίες (33%), ενώ μόλις 13% του χρόνου τους στο διαδίκτυο το αφιερώνουν για να αναζητήσουν σχολικά βοηθήματα και πληροφορίες για τα μαθήματά τους.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.825)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(508)
- Ελλάδα(128)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.223)
- Εκδηλώσεις(1.595)
- Ήπειρος(1.964)
- Αθλητικά(2.963)
Αρθρογραφία
Είσοδος