Η εικόνα των χιλιάδων θεατών που μόλις είχαν παρακολουθήσει μία από τις συναυλίες του καλοκαιριού στο θέατρο της ΕΗΜ, ένα 20λεπτο μετά το τέλος της, να στριμώχνονται στις δύο θύρες εισόδου – εξόδου για να εξέλθουν από το χώρο, μας δημιούργησε έντονο προβληματισμό, όχι όμως μόνο σε εμάς, αλλά και σε πολλούς ακόμη, που εξέφραζαν την ίδια σκέψη.
Αν σε κανονικές συνθήκες, χωρίς να υπάρχει δηλαδή κάποιο έκτακτο συμβάν, η αποχώρηση χιλιάδων ατόμων χρειάζεται πλέον των 20 λεπτών της ώρας, με ποιον τρόπο η αποχώρηση αυτή θα γινόταν με ασφάλεια, στην περίπτωση ενός έκτακτου συμβάντος; Λογικά, μόνο με τη βοήθεια της τύχης, για να αποτραπεί ο συνωστισμός στις θύρες εξόδου και φυσικά με την ελπίδα, ότι θα είχαν κιόλας ανοίξει οι έξοδοι κινδύνου στο θέατρο. Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς μας που βρίσκονται οι έξοδοι κινδύνου στο θέατρο της ΕΗΜ στις παρυφές του δασυλλίου, που είναι «πνιγμένο» γύρω – γύρω στα πεύκα και ειδικά το καλοκαίρι αρκεί μία και μόνο σπίθα για να ανάψει φωτιά και να προκληθεί κίνδυνος και για το δάσος αλλά και για τους θεατές που βρίσκονται στο θέατρο;
Παρακολουθήσαμε τον τελευταίο μήνα δύο συναυλίες γνωστών τραγουδιστών, που συγκέντρωσαν χιλιάδες κόσμου στο θέατρο της ΕΗΜ. Συναυλίες με τον κόσμο να έχει κατακλύσει τις κερκίδες, μέχρι και τον διάδρομο στην τελευταία επάνω σειρά αλλά και την αρένα. Μετά το τέλος των συναυλιών, σε φυσιολογικές επαναλαμβάνουμε συνθήκες, χρειάστηκε μισή περίπου ώρα για να αδειάσει το θέατρο, με την αποχώρηση να γίνεται από την κεντρική είσοδο και την είσοδο στη δυτική πλευρά με τα σκαλάκια, που λειτουργούν αμφότερες και ως έξοδοι.
Αναρωτιέται λοιπόν εύλογα κάποιος, αν ο μη γένοιτο, συμβεί κάποιο έκτακτο συμβάν και όλος αυτός ο κόσμος πρέπει να αποχωρήσει γρήγορα, συντονισμένα και με ασφάλεια, με ποιον τρόπο θα γίνει, από ποιες εξόδους και ποιος θα είναι εκείνος που θα έχει την ευθύνη της οργανωμένης αποχώρησης. Η εύκολη απάντηση είναι… ο Θεός να βάλει το χέρι του.
Υπέρβαση πληρότητας
Επικοινωνήσαμε με την ΕΗΜ και την πρόεδρο του Δ.Σ Αικατερίνη Λιάμπη πριν από κάποιες ημέρες και είναι αλήθεια, ότι ακριβώς επειδή είχαν ήδη προγραμματιστεί και άλλες συναυλίες μετά την επικοινωνία μας, δε θέλαμε να δημιουργηθεί καμία σύγχυση ή παρερμηνεία και να θεωρήσει κάποιος, ότι θέτουμε ένα ζήτημα που ίσως οδηγούσε μέχρι και σε ακύρωση κάποιας εκδήλωσης. Αυτός και μόνο είναι ο λόγος που παρουσιάζουμε σήμερα το ρεπορτάζ, με την ελπίδα ότι δε θα χρειαστεί να επανέλθουμε για κάτι αντίστοιχο και κυρίως ότι οι συναρμόδιες υπηρεσίες και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα κάνουν τη δουλειά τους στο ακέραιο, σε προληπτικό πάντα επίπεδο, διασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία του χώρου και φυσικά την ασφάλεια θεατών, εργαζομένων και άλλων.
Η πληρότητα του θεάτρου είναι συγκεκριμένη και την ευθύνη της τήρησης αυτού μέσω της έκδοσης εισιτηρίων την αναλαμβάνει ο διοργανωτής της εκδήλωσης, που μισθώνει το θέατρο από την ΕΗΜ. Η κα Λιάμπη μας επισήμανε, ότι και το περσινό καλοκαίρι διαπιστώθηκε σε μία τουλάχιστον περίπτωση, υπέρβαση της πληρότητας του θεάτρου με τους διοργανωτές συναυλίας να έχουν διαθέσει πολλά περισσότερα εισιτήρια από τη μέγιστη χωρητικότητα του θεάτρου, συμπεριλαμβανομένης και της αρένας, που σημειωτέον δεν περιλαμβάνεται στην υπολογιζόμενη χωρητικότητα. «Το πληροφορηθήκαμε, γιατί έφτασαν και σε εμάς τα παράπονα, παρότι δεν έχουμε την ευθύνη για αυτό, ότι υπήρξαν εκατοντάδες θεατές, που είχαν πληρώσει εισιτήριο και δεν μπορούσαν να εισέλθουν στο χώρο που ήταν κατάμεστος», ανέφερε η κα Λιάμπη στην επικοινωνία που είχαμε. «Άλλωστε υπάρχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί (σ.σ ΑΑΔΕ) που είναι επιφορτισμένοι με τη σχετική αρμοδιότητα ελέγχου», πρόσθεσε.
Αρμόδια η ΕΛ.ΑΣ
Παρόμοια λοιπόν ήταν η εικόνα σε δύο – τουλάχιστον – συναυλίες του φετινού καλοκαιριού και το ζήτημα που τίθεται είναι ποιος μηχανισμός ελέγχου και ποια υπηρεσία είναι επιφορτισμένη με τον έλεγχο της τυχόν υπέρβασης της πληρότητας και της έκδοσης μεγαλύτερου αριθμού εισιτηρίων από τον ανώτατο επιτρεπόμενο. Η αρμοδιότητα για την τήρηση της πληρότητας ανήκει στην ΕΛ.ΑΣ όμως ποιος πιστεύει ότι σε έναν συναυλιακό χώρο πριν ή στη διάρκεια μίας συναυλίας, μπορεί να επέμβει η Αστυνομία, και εφόσον διαπιστώσει την υπέρβαση και τον πιθανό κίνδυνο να ζητήσει – όπως πρέπει να κάνει – μέχρι και τη διακοπή της συναυλίας; Αυτεπάγγελτα προφανώς ποτέ, παρά μόνον αν γίνει κάποια καταγγελία. Ακόμη και τότε όμως, τίθενται μεγάλα ερωτήματα και προβληματισμοί για το αν μπορεί να γίνει ο έλεγχος χωρίς να προκληθεί αναστάτωση που ίσως οδηγήσει και σε παρατράγουδα.
«Σφραγισμένη» έξοδος κινδύνου!
Το θέατρο της ΕΗΜ διαθέτει δύο εξόδους κινδύνου, η μία δίπλα ακριβώς στην κεντρική είσοδο και η δεύτερη προς την πλευρά του καταστήματος εστίασης. Μέχρι και πριν λίγες ημέρες όμως η πρώτη ήταν «σφραγισμένη» με σανίδες (!) όπως μας επιβεβαίωσε η κα Λιάμπη, λέγοντάς μας, ότι αυτό είχε γίνει εν αγνοία του ΔΣ και πως θα ζητούνταν άμεσα να «απελευθερωθεί» η έξοδος κινδύνου.
Ακύρωση συναυλιών
λόγω καπνογόνων
Οι έκτακτες και άκρως επικίνδυνες στο μεταξύ συνθήκες στο Waterboom Festival στην Αθήνα πριν από λίγες εβδομάδες, λόγω της ρίψης δακρυγόνου (!) από αγνώστους αλλά και η ένταση που έχει δημιουργηθεί σε πολλές συναυλίες εξαιτίας των καπνογόνων και βεγγαλικών που ανάβουν θεατές, δημιούργησαν επίσης ζήτημα, με καλλιτέχνες μάλιστα (βλ. Παπακωνσταντίνου, Χαρούλης κ.α) να διακόπτουν συναυλίες τους ζητώντας να σβήσουν άμεσα τα καπνογόνα. Κάτι παρόμοιο έγινε και στις αρχές του Ιουνίου σε συναυλία ενός συγκροτήματος τραπ στο θέατρο της ΕΗΜ, όπου κάποιοι νεαροί άναψαν καπνογόνα στην αρένα ενώ κάποιοι άλλοι κινήθηκαν με αναμμένους πυρσούς από το δασύλλιο προς το θέατρο, δημιουργώντας τεράστιο κίνδυνο για πρόκληση φωτιάς.
Το Δ.Σ της ΕΗΜ όπως μας ανέφερε η κα Λιάμπη που ενημερώθηκε για το συμβάν ενημέρωσε τη διοργανώτρια εταιρεία της συγκεκριμένης συναυλίας πως λόγω του γεγονότος αυτού που δεν κατάφερε ούτε να το προβλέψει ούτε και να το αντιμετωπίσει στην πράξη, ακύρωσε τη συμφωνία που είχε μαζί της, και η οποία προέβλεπε και άλλες συναυλίες ως το τέλος του καλοκαιριού στο θέατρο της ΕΗΜ.
«Αν διαπιστωθεί ότι για οποιοδήποτε λόγο δημιουργείται κίνδυνος για την ασφάλεια των θεατών, του δασυλλίου ή του θεάτρου, προφανώς θα κινηθούμε αναλόγως όπως πράξαμε και στη συγκεκριμένη περίπτωση», ανέφερε η κα Λιάμπη.
Να μην τρέχουμε μετά
Το σημερινό ρεπορτάζ έχει έναν και μοναδικό στόχο.
Να καταδείξει την πραγματικότητα και τον κίνδυνο που δημιουργείται σε τέτοιες περιπτώσεις ώστε να κινητοποιηθούν προληπτικά οι συναρμόδιες υπηρεσίες, να υπάρξει συντονισμός για την αποτροπή παρόμοιων ή και άλλων καταστάσεων κινδύνου και να απολαμβάνουν οι θεατές τα πολιτιστικά γεγονότα που επιλέγουν και για τα οποία άλλωστε πληρώνουν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Και για να μην έρθει κανείς στην πορεία να γίνει εκ των υστέρων… προφήτης. Άλλωστε, το θέατρο της ΕΗΜ επί της ουσίας είναι ο μοναδικός διαθέσιμος χώρος εντός της πόλης που μπορεί να φιλοξενήσει τέτοιου είδους εκδηλώσεις και ένα πιθανό ατυχές συμβάν – που θα μπορούσε μάλιστα να προληφθεί – θα είναι άδικο να οδηγήσει σε ακυρώσεις προγραμματισμένων εκδηλώσεων, τις οποίες άλλωστε όλοι έχουν ανάγκη, δημιουργοί, συμμετέχοντες, διοργανωτές και το κοινό.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.627)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(504)
- Ελλάδα(127)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.198)
- Εκδηλώσεις(1.573)
- Ήπειρος(1.962)
- Αθλητικά(2.933)
Αρθρογραφία
Είσοδος