Όλο και πιο έντονο, αλλά κυρίως ολοένα και χειρότερο γίνεται το φαινόμενο της ρητορικής μίσους και της τοξικότητας στο διαδίκτυο, από χρήστες που χρησιμοποιούν είτε το αληθινό είτε κάποιο ψεύτικο προφίλ και το θέμα αυτό βρέθηκε στο επίκεντρο της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στα Γιάννενα.
Την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στον Πολυχώρο «Δ. Χατζής», διοργάνωσε η ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, σε συνεργασία με τη διευθύντρια του 2ου ΓΕΛ Ιωαννίνων Χαρά Γεωργάκη, τον διευθυντή του 8ου ΓΕΛ Νικόλαο Βράνο και με την ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων.
Η εκδήλωση πραγματεύθηκε την ιστορικότητα της ρητορικής μίσους ως ένα διαρκές και διαχρονικό φαινόμενο, τις θεσμικές διαδικασίες αναφοράς και τους τρόπους αντιμετώπισής της στη διαδικτυακή εκδοχή της. Ταυτόχρονα, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας πεδίου, που πραγματοποιήθηκε σε σχολεία της πόλης των Ιωαννίνων, και η συμβολή του έργου LEAD-Online, ενώ ακολούθησε ένας ζωντανός διάλογος με εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας που συμμετείχαν στην υλοποίηση του έργου σχετικά με τις εμπειρίες τους από το πεδίο.
Έρευνα
Τα αποτελέσματα του εργαλείου αυτοαξιολόγησης της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο στην πόλη των Ιωαννίνων παρουσίασε ο ερευνητής Κωνσταντίνος Μάντζος.
Η έρευνα που διενεργήθηκε ταυτόχρονα με το ίδιο ερωτηματολόγιο στα σχολεία που συμμετείχαν και από τις επτά χώρες, είχε πέντε θεματικές για τη σχέση της ρητορικής μίσους με την ελευθερία του λόγου.
Οι μαθητές σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας τηρούν διπλή στάση καθώς το 1/3 θεωρεί, ότι δε γνωρίζει τη διαδικασία της αναγνώρισης και του διαχωρισμού ανάμεσα σε θύτη και θύμα, από την άλλη όμως σε ποσοστό 40% οι μαθητές αναγνώρισαν, ότι έχουν βρεθεί σε θέση θύματος. Αναφορικά με τον τρόπο αντίδρασης η βασική επιλογή είναι η αντίδραση σε ατομικό – προσωπικό επίπεδο, είτε περιμένοντας να περάσει ο χρόνος είτε μπλοκάροντας τον θύτη. Σπανίως όμως απευθύνονται στις αρμόδιες υπηρεσίες ή εντός της σχολικής – εκπαιδευτικής κοινότητας ή ακόμη και στο οικογενειακό τους περιβάλλον για να το καταγγείλουν. Ένα ποσοστό τέλος των μαθητών κοντά στο 10% κρίνει ότι η απάντηση θα πρέπει να δίνεται με τον ίδιο τρόπο της επίθεσης στη ρητορική μίσους.
Οι εκπαιδευτικοί από την άλλη, που επίσης συμμετείχαν στην έρευνα, τηρούν περισσότερο μία στάση παρατηρητή με έναν συμβουλευτικό ρόλο, προς τα θύματα, ότι πρέπει να βρουν τη δύναμη να καταγγείλουν την επίθεση που ενδεχομένως δέχονται.
Οι άλλες τοποθετήσεις
Για την εμπειρία της εκπαιδευτικής κοινότητας μίλησαν οι εκπαιδευτικοί του 2ου ΓΕΛ Αμαλία Παπακώστα και του 8ου ΓΕΛ Βίκυ Ράπτη αντίστοιχα, καθώς και ο συντονιστής πεδίου της ΑΡΣΙΣ Χρήστος Χαμαμτζής. Την παρουσίαση του Ευρωπαϊκού έργου LEAD-Online έκανε ο υπεύθυνος διαχείρισης του έργου Κωνσταντίνος Πότσης.
Για τον ρόλο της Ελληνικής Αστυνομίας στην αντιμετώπιση της ρητορικής μίσους μίλησε ο προϊστάμενος του Τμήματος Ασφάλειας της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ιωαννίνων, αστυνόμος Β’ Nίκος Κοκκίνης, ενώ με θέμα «Λόγοι και εικόνες του μίσους: η κοινοτοπία του κακού» μίλησε η κοινωνική ανθρωπολόγος, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και μέλος της ερευνητικής ομάδας DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου Σίσσυ Θεοδοσίου.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Related Posts
-
-
24 Ιουνίου 2023 Διαστάσεις παίρνει η εξάρτηση νέων από το διαδίκτυο
-
-
8 Φεβρουαρίου 2023 Ένα διαδίκτυο καλύτερο και ασφαλέστερο για τα παιδιά και τους νέους
-
8 Φεβρουαρίου 2023 Στο 90% όσοι ενημερώνονται από το διαδίκτυο
-
7 Φεβρουαρίου 2023 «Συνδεόμαστε με ασφάλεια… δεν αποσυνδεόμαστε από τη ζωή»
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.623)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(504)
- Ελλάδα(127)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.197)
- Εκδηλώσεις(1.573)
- Ήπειρος(1.962)
- Αθλητικά(2.932)
Αρθρογραφία
Είσοδος