Τον πρώτο κατάλογο του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του δήμου Ιωαννιτών, εκτός των ακινήτων των δημοτικών επιχειρήσεων και των Κληροδοτημάτων, έχει στη διάθεσή της η δημοτική αρχή, μετά την μεθοδική και συστηματική δουλειά που έγινε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών.
Η καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του δήμου Ιωαννιτών μπορεί να φαίνεται πως αποτελεί απλώς μία υποχρεωτική διαδικασία απέναντι στο κράτος, όμως αφορά άμεσα και την αναπτυξιακή προοπτική του δήμου, αλλά και την ικανοποίηση αιτημάτων των πολιτών, και ειδικά εκείνων που έχουν υποθέσεις ανταλλαγής ακινήτων σε εκκρεμότητα.
Η ολοκλήρωση της καταγραφής πάντως επιφέρει και ένα σημαντικό κόστος για το δήμο Ιωαννιτών, που υπέβαλε για πρώτη φορά το σύνολο της ακίνητης περιουσίας στη δήλωση του Ε9, και καλείται πλέον να καταβάλλει τον ΕΝΦΙΑ για το 2014 και 2015 και το φόρο ακίνητης περιουσίας για τα έτη 2010 – 2014.
Το κόστος αυτό για τα σύνολο των 1000 περίπου ακινήτων (γήπεδα, οικόπεδα και κτίσματα) που έχει στην ιδιοκτησία του ο δήμος Ιωαννιτών, ανέρχεται σε 20.000 ευρώ για τον ΕΝΦΙΑ και σε 400.000 ευρώ για το φόρο, όμως η σημασία και η αξία της καταγραφής σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Οικονομικών Θωμά Γιωτίτσα, είναι πολύ μεγαλύτερη και υπερβαίνει το παραπάνω κόστος, αφού αναφέρεται στις δυνατότητες αξιοποίησης που έχει πλέον ο δήμος για την ακίνητη περιουσία του.
Ουσιαστικά με τη διατήρηση ενός «χαρτοφυλακίου ακινήτων», ο δήμος Ιωαννιτών μπορεί να λάβει μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα τις αποφάσεις του για τον τρόπο αξιοποίησης, προσδοκώντας οφέλη και για τα ταμεία του δήμου, αλλά και για τους πολίτες.
Σε αυτό το επίπεδο της αξιοποίησης, αλλά και του οφέλους για τους πολίτες εντάσσεται και η διαδικασία των ανταλλαγών ιδιοκτησιών που σε πολλές περιπτώσεις χρονίζει, προκαλώντας μεγάλα προβλήματα και εντάσεις εκτός των άλλων και στις σχέσεις του δήμου με την τοπική κοινωνία.
«Δημιουργείται ειδικός εποπτικός μηχανισμός από υπαλλήλους του Δήμου ο οποίος θα είναι επιφορτισμένος με τον συνεχή έλεγχο των μεταβολών της ακίνητης περιουσίας και την ενημέρωση του μητρώου παγίων», τόνισε ο κ. Γιωτίτσας που αναφέρθηκε στη διαδικασία της ολοκλήρωσης της καταγραφής και στάθηκε αρχικά στη σημασία που έχει για το δήμο.
«Το πρώτο σημαντικό σημείο είναι πως απεγκλωβίζονται οι υποθέσεις πολιτών που είναι σε αναμονή εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα για τις ανταλλαγές ιδιοκτησιών. Το δεύτερο είναι ότι ο δήμος τακτοποιεί τις εκκρεμότητές του με το κράτος, έστω κι αν αυτό σημαίνει μία σημαντική οικονομική επιβάρυνση, το κόστος της οποίας όμως έχει προϋπολογιστεί.
Ήδη έχουμε ξεκινήσει την αποπληρωμή και γίνεται προσπάθεια για την εξασφάλιση των πιστώσεων τα επόμενα χρόνια. Εντούτοις, θα πρέπει να τονιστεί ότι, ενσωματώνοντας πλέον τις αποσβέσεις των ακινήτων αυτών ως δαπάνες, θα υπάρξει μια σημαντική ελάφρυνση του φόρου που είναι υποχρεωμένος να πληρώνει ο Δήμος, αφού θα μειωθεί το καθαρό φορολογητέο εισόδημα από τα μισθώματα που εισπράττει», τόνισε ο κ. Γιωτίτσας.
Η αξιοποίηση
Το σημαντικότερο όφελος όμως σύμφωνα με τον κ. Γιωτίτσα είναι η δυνατότητα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δήμου Ιωαννιτών, η οποία παρέχεται μέσα από τις κείμενες διατάξεις. Οι δυνατότητες αυτές προβλέπουν τη μίσθωση, την εκποίηση, την αγορά την ανταλλαγή, τη χρηματοδοτική μίσθωση ή τις Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ο κ. Γιωτίτσας ανέφερε χαρακτηριστικά πως θα εξεταστεί η δυνατότητα αξιοποίησης με αντίστοιχο τρόπο που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες περιφέρειες της χώρας και συγκεκριμένα στην Αττική και στην Κ. Μακεδονία, όπου παραχωρήθηκαν δημοτικές εκτάσεις σε ιδιώτες, οι οποίοι προχώρησαν στην ανέγερση σχολικών συγκροτημάτων.
Οι ιδιώτες εκμεταλλεύονται τα ακίνητα (ενοικιάσεις κυλικείων, γυμναστηρίων, αιθουσών εκδηλώσεων κ.λπ) και παράλληλα ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων καταβάλλει ένα σχετικό αντίτιμο για την στέγαση των σχολικών μονάδων.
Τα επόμενα βήματα
Τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθηθούν στη συνέχεια όπως τα περιέγραψε ο κ. Γιωτίτσας είναι τα εξής:
Καταγραφή: Ανάπτυξη και συντήρηση λεπτομερών αρχείων ιδιοκτησιών που ανήκουν στο Δήμο.
Διαχείριση ακινήτου και λογιστική αποτύπωση: Ανάπτυξη συστήματος διαχείρισης και λογιστικής αποτύπωσης για κάθε ακίνητο ξεχωριστά, αποτύπωση της αξίας του σε λογιστική βάση δεδομένων, καθώς και καταχώρηση των τυχόν δικαιωμάτων επίσχεσης που υπάρχουν σε αυτό.
Διαχείριση χαρτοφυλακίου ακινήτων: Απόδοση στρατηγικού ρόλου στην ακίνητη περιουσία για την επίτευξη στόχων του Δήμου, διαμόρφωση κατηγοριοποίησης των ακινήτων, ανάπτυξη χρηματοοικονομικών εργαλείων και μέτρων απόδοσης για κάθε κατηγορία, και υλοποίηση μιας πολιτικής που αποβλέπει στην ορθή κατανομή του χαρτοφυλακίου στη ζήτηση από δημοτικές υπηρεσίες και κοινωνικούς χρήστες.
Υλοποίηση στρατηγικής: Δημιουργία μιας κεντρικής υπηρεσίας που εποπτεύει τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου, θέσπιση κανονισμών για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την απόκτηση, κατοχή ή διάθεση στοιχείων του χαρτοφυλακίου, ανάπτυξη εσωτερικής τεχνογνωσίας σε θέματα ακίνητης περιουσίας και θέσπιση κινήτρων για τη καλύτερη διαχείριση των παγίων στοιχείων.
Εξετάζεται η μεταστέγαση
υπηρεσιών
Ένα ακόμη κομβικό σημείο που μπορεί να τεθεί προς συζήτηση στο δήμο Ιωαννιτών έχει να κάνει με την προοπτική μεταστέγασης υπηρεσιών του, που στεγάζονται σήμερα σε μισθωμένα κτήρια. Από την προοπτική αυτή πάντως εξαιρούνται οι δημοτικές επιχειρήσεις, η ακίνητη περιουσία των οποίων δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο της ακίνητης περιουσίας του δήμου.
«Προφανώς και μπορεί να εξεταστεί η δυνατότητα μεταστέγασης υπηρεσιών του δήμου κάτι που αποτελεί άλλωστε και δέσμευση του δημάρχου και της δημοτικής αρχής στο πλαίσιο της προσπάθειας εξοικονόμησης πόρων», σημείωσε ο κ. Γιωτίτσας.
Εκτός και το Πάρκο Πυρσινέλλα
Τέλος, στον κατάλογο της ακίνητης περιουσίας του δήμου Ιωαννιτών που δηλώθηκε στο Ε9 δεν περιλαμβάνεται το Πάρκο Πυρσινέλλα, λόγω της γνωστής εκκρεμοδικίας που υπάρχει με το δημόσιο.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.825)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(508)
- Ελλάδα(128)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.223)
- Εκδηλώσεις(1.595)
- Ήπειρος(1.964)
- Αθλητικά(2.963)
Αρθρογραφία
Είσοδος