Εξαιρετικά παρακινδυνευμένη είναι και η παραμικρή εκτίμηση για την τύχη του οδικού άξονα Ε65 και ειδικότερα του τμήματος από τα Τρίκαλα μέχρι τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό.
Όπως είναι γνωστό, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με υπουργό τον Μιχ. Χρυσοχοϊδη είχε παραπέμψει ουσιαστικά στις προτάσεις της νέας μελέτης, την οριστική χάραξη του τμήματος αυτού, που αποτελεί ωστόσο το σημαντικότερο ίσως σημείο σύνδεσης των δύο οδικών αξόνων και ταυτόχρονα το «κλειδί» για την οριστική άρση της συγκοινωνιακής, επομένως και της αναπτυξιακής απομόνωσης της Ηπείρου και της Δυτ. Θεσσαλίας.
Με την πολιτική βούληση, άποψη και θέση του υπουργού κ. Σταθάκη και του αναπληρωτή υπουργού κ. Σπίρτζη να μην έχει ακόμη εκφραστεί, η ανησυχία είναι εύλογη, καθώς μένουν αναπάντητα τα ερωτήματα προς την πολιτική ηγεσία για την τύχη του οδικού άξονα, στο βόρειο τμήμα του, καθώς στο υπόλοιπο έργο, που εξελίσσεται, οι εργολαβίες προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς.
Μάλιστα όπως έγινε γνωστό πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε και η πληρωμή για τις οικονομικές αποζημιώσεις από το δημόσιο προς την κοινοπραξία, συνολικού ποσού 83,5 εκ. ευρώ.
Το ποσό αποπληρώθηκε σταδιακά σε 4 δόσεις στο πλαίσιο της συμφωνίας του Ελληνικού δημοσίου με την κοινοπραξία «Κεντρική Οδός Α.Ε», συμφωνία που έγινε το Νοέμβριο του 2013 και στάθηκε ικανή για την επανεκκίνηση των εργοταξίων.
Με δεδομένη την οικονομική δυσπραγία που στην παρούσα φάση απειλεί να τινάξει στον αέρα κάθε εργολαβία σε όλα τα έργα υποδομής στη χώρα, είναι ευνόητο, ότι επί της ουσίας της υλοποίησης δε μπορούν να υπάρξουν εξελίξεις στο τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία για τον Ε65.
Νέα χάραξη προτείνει η μελέτη
Όμως από την άλλη, πληροφορίες αναφέρουν, ότι ολοκληρώθηκε η τροποποίηση της μελέτης για το βόρειο τμήμα και προτείνεται ο Ε65 να «κουμπώσει» με την Εγνατία Οδό στο Κηπουργειό Γρεβενών και όχι στην Παναγιά (Βενέτικος), όπως προβλεπόταν.
Ουσιαστικά, η νέα μελέτη, προτείνει τη μετατόπιση του Ε65 ανατολικότερα, καταργώντας όμως στην πράξη την προηγούμενη πρόβλεψη για το Μουργκάνι, όπου γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο σχεδιάστηκε και ολοκληρώθηκε ο κόμβος της Εγνατίας στην Παναγιά.
Επιζήμιο σενάριο
η αλλαγή χάραξης
Εξειδικευμένοι άνθρωποι και γνώστες της εκτέλεσης των έργων υποδομής κάνουν λόγο για μία επιζήμια πρόταση, η οποία εάν τελικά υιοθετηθεί από το υπουργείο, θα κοστίσει πολύ περισσότερα χρήματα από την αρχική πρόταση.
Η αρχική χάραξη του Ε65 με τη βελτίωση ουσιαστικά του δρόμου από το Μουργκάνι ήταν συνολικού μήκους 26 χιλιομέτρων, ενώ η νέα προτεινόμενη είναι μήκους 33 χιλιομέτρων από το Μουργκάνι έως τον προτεινόμενο κόμβο και από εκεί άλλα 13,5 χιλιόμετρα επιπλέον μέχρι την Παναγιά.
Συνολικά, προτείνεται η κατασκευή ενός οδικού άξονα μεγαλύτερου κατά 20 περίπου χιλιόμετρα, κάτι που ανεβάζει αυτόματα το κόστος κατασκευής, αφού οι μεταξύ τους διαφορές στο κατασκευαστικό τμήμα δεν είναι μεγάλες.
Η «εκτροπή» του Ε 65 προς τα ανατολικά δεν βοηθά στη σύνδεση της Ηπείρου με τη Δυτ. Θεσσαλία, όσο η αρχική χάραξη, ενώ αυτομάτως μεγαλώνει η απόσταση για οδικούς άξονες που αποτέλεσαν στο παρελθόν στοχεύσεις και επιδιώξεις της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας. Ένας από αυτούς είναι και ο δρόμος σύνδεσης Ηγουμενίτσας – Βόλου – Λαμίας, για τον οποίο μάλιστα το 1998 το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε προχωρήσει στην προκαταρκτική μελέτη ανισόπεδων κόμβων.
Επίσης, εάν και όταν η πολιτική ηγεσία αποφασίσει να προχωρήσει στην οριστική απόφαση, θα πρέπει να συνεκτιμήσει και άλλες παραμέτρους, όπως είναι το κόστος κατασκευής για έναν δρόμο μεγαλύτερου μήκους, επομένως και μεγαλύτερου κατασκευαστικού κόστους αλλά και η οικονομική επιβάρυνση των χρηστών του οδικού άξονα, καθότι θα πρόκειται για δρόμο που θα πληρώνουν αναλογικά διόδια.
Επιπλέον, στην ίδια παράμετρο με την παραπάνω ανήκει και η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από τους ρύπους των οχημάτων που θα κινούνται περισσότερα χιλιόμετρα σε ένα γεωγραφικό σημείο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, μέρος του οποίου είναι και προστατευόμενο.
Καταλήγοντας τονίζουν, ότι με την προτεινόμενη χάραξη της νέας μελέτης, ο Ε65 δε μπορεί να λειτουργήσει ως ανταγωνιστικός της Ιόνιας Οδού, που συνδέει την Ηγουμενίτσα (μέσω Εγνατίας – κόμβος Πεδινής) με τα Ιωάννινα και την Αθήνα, μέσω της νέας Οδού που ήδη κατασκευάζεται.
Αφήνουν μάλιστα να εννοηθεί, ότι ένας από τους πιθανούς λόγους που τελικά «μέτρησαν» για τη μετατόπιση της χάραξης ανατολικότερα και ουσιαστικά την αποδυνάμωση του Ε65 ως μία πραγματική κεντρική αρτηρία της χώρας, είναι και η πιθανή μείωση, μελλοντικά, των εσόδων για τους παραχωρησιούχους στην Ιόνια Οδό, αλλά και για την κοινοπραξία στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.825)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(508)
- Ελλάδα(128)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.223)
- Εκδηλώσεις(1.595)
- Ήπειρος(1.964)
- Αθλητικά(2.963)
Αρθρογραφία
Είσοδος