Επικαιρότητα

Κρατικός έλεγχος… με πλεονεκτήματα

Off

Κομβικής σημασίας για τις μελλοντικές προοπτικές του αεροδρομίου Ιωαννίνων καθίσταται όχι μόνο η ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης, με κυρίαρχη την τοποθέτηση σύγχρονου ραδιοβοηθήματος και συστήματος προσέγγισης αεροσκαφών, αλλά και η διατήρηση υπό τον κρατικό έλεγχο. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο οι εργασίες αναβάθμισης θα ολοκληρωθούν, με μεγάλη φυσικά καθυστέρηση, όμως κανείς δε δείχνει διατεθειμένος ούτε στην κυβέρνηση, ούτε στην ΥΠΑ να χρεωθεί μια πιθανή σπατάλη 20 και πλέον εκ. ευρώ, για ένα αεροδρόμιο που δεν θα λειτουργεί. Αυτό είναι το ένα βασικό σκέλος της υπόθεσης, έτσι όπως διαγράφεται. Το δεύτερο όμως και προφανώς περισσότερο σημαντικό έχει να κάνει με το καθεστώς υπό το οποίο θα λειτουργεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων και εάν θα περιληφθεί σε μία επόμενη λίστα ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων. Θέση και άποψη της πολιτικής ηγεσίας είναι το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων να παραμείνει υπό τον κρατικό έλεγχο, γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να λειτουργήσει με όρους ανταγωνιστικότητας έναντι των πλησιέστερων αεροδρομίων του Ακτίου και της Κέρκυρας, τα οποία έχουν περάσει στη Fraport. Το θέμα καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικό από τις εξελίξεις που υπάρχουν στα άλλα αεροδρόμια, έπειτα από τις προτάσεις της Fraport για τα τέλη χρήσης, που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα των αντιδράσεων που εκδηλώνονται στα Χανιά και τη Ρόδο, όπου ο νέος ιδιοκτήτης των αεροδρομίων έχει ανακοινώσει την πρόθεσή του τουλάχιστον για αυξήσεις στα τέλη χρήσης που φτάνουν και το 30%. Οι επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό εκτιμούν ότι μεσοπρόθεσμα θα υπάρξουν άμεσες επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση και μακροπρόθεσμα, εφόσον η κατάσταση αυτή επεκταθεί, η Fraport θα είναι σε θέση να ελέγχει την τουριστική κίνηση και επισκεψιμότητα σε κάθε περιοχή. Αντιθέτως, το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων μπορεί εφόσον παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο να λειτουργήσει άκρως ανταγωνιστικά, με το πλαίσιο που ήδη διαμορφώνεται, με τις αρχικές συμφωνίες για πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό που θα ξεκινήσουν τον Ιούνιο, να είναι ελκυστικό. Σε διαφορετική περίπτωση, που και το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων ιδιωτικοποιηθεί, πολύ δύσκολα θα υπάρχει προφανής λόγος ύπαρξης, αφού ο κάθε νέος ιδιοκτήτης θα επιχειρήσει τα μεγαλύτερα οφέλη, ακολουθώντας μία ανάλογη πολιτική αύξησης των τελών χρήσης. Όπως έχει αναδειχθεί από τις συζητήσεις των τελευταίων μηνών με τουριστικούς πράκτορες του εξωτερικού, το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων μπορεί εφόσον διατηρήσει το ίδιο ιδιοκτησιακό καθεστώς να αποκτήσει μέχρι και το 50% της κίνησης του αεροδρομίου του Ακτίου με τους επισκέπτες που έχουν προορισμό τα Σύβοτα ή την Πάργα. Η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού και φυσικά η εγγύτητα με την Εγνατία, σε συνδυασμό με το ότι το αεροδρόμιο βρίσκεται ουσιαστικά εντός του αστικού ιστού των Ιωαννίνων αποτελούν κυρίαρχους παράγοντες, που ενισχύουν την επιλογή του αεροδρομίου από τουριστικούς πράκτορες. Πάσχα με S-BASS; Αναφορικά με την εξέλιξη των εργασιών, μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της αποτύπωσης, όπως λέγεται και η οποία αναφέρεται στην διαδικασία προσέγγισης του αεροδρομίου μέσω του νέου συστήματος S-BASS. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων θα είναι το πρώτο σε όλη την Ελλάδα στο οποίο θα λειτουργήσει το συγκεκριμένο σύστημα προσέγγισης των αεροσκαφών, με τον οριστικό έλεγχο να γίνεται από την Ιταλική Πολιτική Αεροπορία που έχει οριστεί ως συντονιστής για τη Νοτιανατολική Ευρώπη και για τα αεροδρόμια της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Κύπρου και της Μάλτας. Η προεργασία όλων των προηγούμενων ετών από την ΥΠΑ και οι διαδικασίες που είχαν ολοκληρωθεί σε ποσοστό πλέον του 80% για τη βελτίωση της δυνατότητας προσέγγισης αεροσκαφών στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων αποτέλεσαν την βάση, στην οποία κινήθηκαν γρήγορα οι διαδικασίες για το σύστημα S-BASS που πρόκειται να λειτουργήσει το επόμενο διάστημα. Αν μάλιστα οι διαδικασίες ολοκληρωθούν, όπως προβλέπεται εντός του Μαρτίου και δεν προκύψουν άλλα προβλήματα, τότε οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το Πάσχα, η προσέγγιση των αεροσκαφών θα γίνεται με το νέο σύστημα. Επίσης, έχουν ολοκληρωθεί και οι δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων στο νέο πύργο ελέγχου και αναμένεται ειδικό κλιμάκιο από την ΥΠΑ, προκειμένου να εγκατασταθεί στο αεροδρόμιο τουλάχιστον για ένα δεκαήμερο, διάστημα στο οποίο θα γίνει η μετάβαση από τον υφιστάμενο στο νέο πύργο, χωρίς να κλείσει το αεροδρόμιο. Παρά τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις τέλος, κανονικά αναμένεται να συνεχιστούν και οι υπολειπόμενες εργασίες, τουλάχιστον για τη διαμόρφωση του νέου χώρου στάθμευσης, ωστόσο το μεγάλο ερωτηματικό παραμένει για τις κτιριακές εγκαταστάσεις και εάν θα συνεχιστεί η εργολαβία και με αυτό το αντικείμενο ή εάν θα παραμείνει σε λειτουργία το υφιστάμενο κτίριο εξυπηρέτησης των επιβατών.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Αριθμός Μ.Η.Τ.: 232372

Powerd By  

    Ιδιοκτήτης - Νόμιμος Εκπρόσωπος - Διευθυντής - Διαχειριστής - Δικαιούχος domain name:
    ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΖΕΚΑ ΦΩΤΕΙΝΗ
    Διευθυντής σύνταξης:
    ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    Ι. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ 8 45221 ΙΩΑΝΝΙΝΑ
    tel 2651032055
    mail ele@ele.gr

    ΑΦΜ 047685050
    ΔΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ