Χωρίς κατηγορία

Άγνωστοι οι λόγοι εξαίρεσης της Ηπείρου

Off

Είναι άγνωστο το αν θα μπορέσει η Ήπειρος να επωφεληθεί από μεγάλα αναπτυξιακά προγράμματα όπως το «πακέτο Γιούνκερ». Και είναι άγνωστο γιατί ούτε ανακοινώσεις γίνονται για τον προγραμματισμό έργων, ούτε εξηγήσεις δίνονται για το σκεπτικό των κυβερνητικών επιλογών και την εξαίρεση περιοχών όπως η Ήπειρος. 
Το δεύτερο, η έλλειψη εξηγήσεων, εντάσσεται συνολικά στην απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για αναπτυξιακά έργα, ενός μεσοπρόθεσμου σχεδίου που να γίνεται κατανοητό από τους πολίτες και θα δημιουργεί έναν «μπούσουλα» που όλοι θα γνωρίζουν ότι θα ακολουθείται στο μέλλον. Ακούγονται «πυροτεχνήματα» όπως για τη σιδηροδρομική Εγνατία, αλλά μένουν σε αυτό το επίπεδο αφού κανένας από την κυβέρνηση δεν φροντίζει να αναλύσει πρόγραμμα, στόχους και χρονοδιαγράμματα.
Γι’ αυτό καθαυτό το «πακέτο Γιούνκερ», από όσα έχουν ανακοινωθεί, μεγάλο έργο δεν θα γίνει στην Ήπειρο, παρά τις μεγάλες ελλείψεις σε υποδομές. Πιθανά να εκτιμάται ως επαρκής ο υπάρχων σχεδιασμός (Ιόνια Οδός, Λιμάνι Ηγουμενίτσας κα) που χρηματοδοτείται από άλλες πηγές όπως το ΕΣΠΑ. Είπαμε άλλωστε, ότι και κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να εξηγήσει γιατί τα έργα που έχουν προταθεί (πχ Ιόνια Οδός από Ιωάννινα σε Κακαβιά) δεν είναι επιλέξιμα. Το αν θα γίνουν κάποια έργα μέσα στο πλαίσιο μεγαλύτερων έργων που αφορούν όλη τη χώρα, ή αν προταθούν κάποια ιδιωτικά κι αυτό είναι άγνωστο.
Να τονιστεί πάντως ότι όπως έγινε γνωστό, η διαδικασία υποβολής επενδυτικών σχεδίων είναι ανοιχτή ενώ γίνεται αναφορά και σε ένα πρόγραμμα έργων αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων που ίσως να μπορούσε να δώσει μερικές…ιδέες και στις αρμόδιες τοπικές αρχές γιατί από αναξιοποίητα δημόσια κτίρια είμαστε πλήρεις θα λέγαμε. 

42 σχέδια
Στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) πάντως που συνεδρίασε την Τρίτη υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, εγκρίθηκε η εισήγηση του Υπουργού Οικονομίας, Γιώργου Σταθάκη για την ταχεία ενεργοποίηση του «Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη» (Investment Plan for Europe/IPE ή «Σχεδίου Juncker»), στην Ελλάδα.
Όπως ανακοινώθηκε, έπειτα από συντονισμένες ενέργειες των υπουργείων Οικονομικών και Οικονομίας, έχουν ήδη προεπιλεγεί 42 επενδυτικά σχέδια εκτιμώμενου προϋπολογισμού 5,6 δισ. ευρώ για την υποβολή τους στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προς έγκριση. Οι προτάσεις αφορούν έργα στους τομείς της ενέργειας, των υποδομών, του τουρισμού, των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας, της έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας και των ιδιωτικών βιομηχανικών επενδύσεων. Οι προτάσεις αυτές, όπως σημειώνεται:
· Διαθέτουν ικανοποιητικό βαθμό ωριμότητας
· Ανταποκρίνονται στα κριτήρια επιλεξιμότητας του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI)
· Εναρμονίζονται με τους βασικούς άξονες του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος που επιδιώκει στροφή προς έργα μικρής και μεσαίας κλίμακας, υψηλής προστιθέμενης αξίας, με ήπιο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τα οποία δημιουργούν ποιοτικές και βιώσιμες θέσεις εργασίας.
Σημειώνεται πάντως, ότι η υποβολή, αξιολόγηση και προώθηση επενδυτικών σχεδίων είναι μια διαδικασία ανοικτή και συνεχής. Στο πλαίσιο αυτό θα δοθεί βαρύτητα, στο αμέσως προσεχές διάστημα, τόσο στην ανάπτυξη ενός δικτύου από νέες μαρίνες, σε συνδυασμό με έργα αναβάθμισης και περαιτέρω αξιοποίησης υφισταμένων, όσο και στον εντοπισμό και την ομαδοποίηση δημοσίων κτιρίων που χρήζουν ενίσχυσης και αναβάθμισης (στατικής, ενεργειακής, λειτουργικής, αισθητικής).
Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να αναζητήσουν περαιτέρω πληροφορίες αλλά και να υποβάλλουν τις προτάσεις τους στην Ειδική Γραμματεία Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΕΓΣΔΙΤ) του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Παράλληλα, οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών θα αναλάβουν τη μελέτη τόσο της οικονομικής βιωσιμότητας όσο και των εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησης κάθε επενδυτικής πρότασης.
Στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχουν ήδη κατατεθεί, στο πλαίσιο του «Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη», αρκετές μεμονωμένες προτάσεις αμιγώς ιδιωτικών επενδύσεων, ορισμένες εκ των οποίων βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο αξιολόγησης.

Αντίδραση Στ. Καλογιάννη
Στο μεταξύ με τον Αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας και υπεύθυνο για το κυβερνητικό πρόγραμμα Κ. Χατζηδάκη και με τον Τομεάρχη υποδομών Κ. Καραμανλή, συναντήθηκε στην Αθήνα ο Σταύρος Καλογιάννης, στο πλαίσιο της συνεργασίας τους για θέματα υποδομών, μεταφορών και περιβάλλοντος. Συζήτησαν θέματα που αφορούν το υπό κατάρτιση πρόγραμμα στους προαναφερόμενους τομείς, εν όψει και του Συνεδρίου της Ν.Δ. στα τέλη Απριλίου, για την πορεία των μεγάλων έργων υποδομής στη χώρα, για το νέο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις, τα έργα, τις μελέτες και τις προμήθειες, για το οποίο ολοκληρώνεται η διαβούλευση.
Συζήτησαν επίσης, όπως ανακοίνωσε ο πρώην βουλευτής, «την πρόταση του Υπουργείου Υποδομών για τα έργα προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ», που κατέληξε σε φιάσκο, από κυβερνητικής πλευράς». 
Υπενθυμίζει δε ότι «αρχικά το Υπ. Υποδομών είχε ανακοινώσει προς ένταξη 26 έργα, συνολικού προϋπολογισμού δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, μεταξύ των οποίων και τη σιδηροδρομική Εγνατία, προϋπολογισμού 7 δισεκατομμυρίων, την οποία μάλιστα είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός! Τελικά, σύμφωνα με το Υπ. Οικονομικών, μόνο πέντε έργα προτείνονται στο «πακέτο Γιούνκερ», εκ των οποίων κανένα δεν αφορά την Ήπειρο, παρά την πλήρη ωριμότητα που έχουν ορισμένα εξ αυτών, όπως ο άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακκαβιά. Έτσι, το «πακέτο Γιούνκερ», που αποτελεί πολύ σημαντικό χρηματοδοτικό μέσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, παραμένει για τη χώρα μας ανεκμετάλλευτο», καταλήγει.

Του ΦΙΛΗΜOΝA ΚΑΡΑΜΗΤΣΟY

Αριθμός Μ.Η.Τ.: 232372

Powerd By  

    Ιδιοκτήτης - Νόμιμος Εκπρόσωπος - Διευθυντής - Διαχειριστής - Δικαιούχος domain name:
    ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΖΕΚΑ ΦΩΤΕΙΝΗ
    Διευθυντής σύνταξης:
    ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    Ι. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ 8 45221 ΙΩΑΝΝΙΝΑ
    tel 2651032055
    mail ele@ele.gr

    ΑΦΜ 047685050
    ΔΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ